Είναι γνωστό
και κατανοητό από όλους ότι για να μάθει κάτι ένας άνθρωπος θα πρέπει αρχικά να
κατανοήσει τα μέρη και τις λειτουργίες του θέματος που τον ενδιαφέρει και στη
συνέχεια με τη συνεχή ενασχόληση του να αποκτήσει πείρα. Μόνο με αυτό τον τρόπο
θα μπορέσει να κερδίσει την εμπιστοσύνη των γύρω του.Ακόμα πιο σύνθετο από
αυτές τις έννοιες είναι η διαδικασία ελέγχου της κίνησης του ανθρώπινου
οργανισμού. Σε αυτή τη περίπτωση είναι απαραίτητο για ένα προπονητή να γνωρίζει
την κατασκευή και τις λειτουργίες όλων των συστημάτων του ανθρώπινου
οργανισμού. Σε αντίθετη περίπτωση και κάτω από τη πίεση φυσικών και
συναισθηματικών πολλές φορές επιβαρύνσεων ο αθλητής μπορεί να μειώσει αισθητά την
αθλητική του απόδοση και να φθείρει την ίδια του την υγεία. Όταν λοιπόν μιλάμε
για προπόνηση που αφορά παιδιά και εφήβους χρειάζεται πάντοτε πολύ μεγάλη
προσοχή.
Ο αθλητισμός
γενικά και το μπάσκετ ειδικότερα αποτελεί άθλημα που αναπτύσσει τις φυσικές ικανότητες
του ανθρώπου, τον βοηθά να αποκτήσει σωστή στάση του σώματος και κατ επέκταση
να βελτιώσει σε σημαντικό βαθμό την υγεία του.
Ο ρυθμός
ανάπτυξης και λειτουργίας του ανθρώπινου εγκεφάλου αυξάνεται όταν ένα νέο παιδί
ασχοληθεί με το μπάσκετ. Τα πολύπλευρα ερεθίσματα που δέχεται ο αθλητής κατά τη
διάρκεια του αγώνα διεγείρουν και κατά συνέπεια ωριμάζουν πιο γρήγορα τα
νευρικά κύτταρα.
Στο άθλημα
του μπάσκετ όλα αλλάζουν πολύ γρήγορα με συνέπεια παίκτες και προπονητές να μην
μπορούν να προβλέψουν πράγματα εκ του ασφαλούς .Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα ο
παίκτης να ενεργεί βάσει των συνθηκών που δημιουργούνται και όχι μηχανικά. Η
εγκεφαλική δραστηριότητα εκτιμά τις νέες συνθήκες οι οποίες δημιουργούνται,
αναζητά την επίλυση ενός τακτικού προβλήματος και συνάμα κάνει επιλογή της
επόμενης ενέργειας. Κατά τη διάρκεια του
παιχνιδιού ο αθλητής πρέπει να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή την θέση των συμπαικτών
και των αντιπάλων του, να επεξεργάζεται την τακτική του αντιπάλου που αντιμετωπίζει
και να μπορεί να προβλέπει την επόμενη κίνηση του είτε με τη μπάλα είτε χωρίς
αυτή. Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα μια επιτυχημένη ενέργεια δεν καθορίζεται
από μια σωστή απόφαση αλλά από την ταχύτητα ενεργοποίησης των νευρικών του
λειτουργιών.
Μέσα σε πολύ
λίγο χρόνο ο ανθρώπινος εγκέφαλος δέχεται όγκο πληροφοριών από διάφορα
συστήματα του οργανισμού τις οποίες επεξεργάζεται. Αυτό σε συνδυασμό με την
ικανότητα της πρόβλεψης του παίκτη μπορεί να φέρει πολύ ικανοποιητικά
αποτελέσματα. Ο χρόνος που απαιτείται γι αυτή τη διαδικασία είναι περίπου 1,5-2
δευτερόλεπτα για ένα αθλητή μέσου επιπέδου ενώ για υψηλού επιπέδου αθλητές ο
χρόνος αυτός πέφτει στο 1 δευτερόλεπτο.
Από όλα τα
παραπάνω μπορεί να καταλάβει κανείς το πόσο σημαντική είναι η λειτουργία του
εγκεφάλου στο μπάσκετ. Η ενεργοποίηση του θα πρέπει να αποτελεί απαραίτητο
στοιχείο της προπόνησης ήδη από τα πρώτα στάδια επιλογής καθώς το νευρικό
σύστημα διαφέρει από αθλητή σε αθλητή. Μπορεί η πολυετής προπόνηση να βοηθά τον
ανθρώπινο εγκέφαλο να επεξεργάζεται πιο γρήγορα και πιο σωστά τις πληροφορίες
που δέχεται ωστόσο η κληρονομικότητα καταβολής του νευρικού συστήματος παίζει
κι αυτή με τη σειρά της πολύ σημαντικό ρόλο. Μπορούμε να ξεχωρίσουμε τα παιδιά
σε βραδυκίνητα και δεκτικά στη ταχύτητα ακόμα και από την ηλικία του
νηπιαγωγείου.
Κατά τη
σχολική ηλικία εκδηλώνονται επίσης ίδιες πάνω κάτω διαφορές. Τα παιδιά που
είναι βραδυκίνητα στην ταχύτητα λειτουργούν καλύτερα σε συνθήκες ηρεμίας αλλά
είναι πολύ δύσκολο να ανταποκριθούν στο μπάσκετ τουλάχιστον στα θέματα
ταχύτητας.
Πέρα απ όλα
τα παραπάνω ένα στοιχείο που είναι επίσης άξιο αναφοράς είναι η δεκτικότητα του
εγκεφάλου στη μάθηση. Είναι κάτι που διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο. Αν η
διδασκαλία δεν φέρνει το επιθυμητό αποτέλεσμα τότε θα πρέπει πάντα να υπάρχουν
οι κατάλληλες διορθώσεις.
Με αυτό τον
τρόπο και με τη συνεχή επανάληψη θα μπορέσει ο νέος αθλητής να μάθει σωστά τη
τεχνική και να την τελειοποιήσει. Παρόλα αυτά πρόκειται για μια διαδικασία που
έχει ενίοτε ποικίλα αποτελέσματα και αποτελεί κύριο συστατικό της διαφοράς
μεταξύ των νέων αθλητών ως προς τις δυνατότητες τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου