Translate

Κυριακή 15 Απριλίου 2018

Η αφομοίωση των κινήσεων και η ανάπτυξη της νόησης στον αθλητισμό



Η βάση της ανάπτυξης των κινήσεων στα παιδιά έχει παγιωθεί τουλάχιστον μέχρι την ηλικία των 3-4 ετών. Απο την ηλικία αυτή και έπειτα γίνεται η οργάνωση των κινητικών ενεργειών. Αυτή η οργάνωση θα κρατήσει  περίπου μέχρι και την ηλικία των 12 ετών. Κατά τη διάρκεια αυτών των ετών το παιδί έχει αποκτήσει εμπειρία σε αυτές της κινήσεις, της έχει αφομοιώσει και μπορεί να ξεκινήσει την προσπάθεια του στη μάθηση καινούργιων.

Στο άθλημα του μπάσκετ είναι πολύ σημαντικό να γίνεται πολύ ακριβής προγραμματισμός των επόμενων κινήσεων που πρέπει να μάθει το παιδί καθότι η εκτέλεση τους απαιτεί απειροελάχιστο χρόνο. Η εκτέλεση μιας πάσας η ενός σουτ γίνεται μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα και όπως αντιλαμβάνεται κανείς είναι εξαιρετικά δύσκολο για κάποιον προπονητή να προβεί σε διορθώσεις κατά την εκτέλεση τέτοιων κινήσεων.

Όλες οι απαραίτητες διορθώσεις  θα γίνουν στο διάστημα μεταξύ των προσπαθειών. Η κίνηση του παιδιού από την αρχή μέχρι το τέλος δεν είναι μόνο μια. Είναι μια ολοκληρωμένη σειρά από μικρές κινητικές σειρές μηχανικής που απαιτούν ειδική προπόνηση σε κάθε μια από αυτές. Οι συνθήκες της εκτέλεσης των κινήσεων θα πρέπει να αλλάζουν τακτικά ώστε το παιδί να μπορέσει να μάθει να προσαρμόζετε  ώστε ο  στόχος που έχουμε θέσει να μπορέσει να επιτευχθεί.

Είναι επίσης πολύ βασικό κατά τη διάρκεια της προπόνησης η εκμάθηση και η εφαρμογή κάθε καινούργιας κίνησης που μαθαίνει το παιδί να γίνεται με μεταβλητή ένταση και διαλειμματικά. Με αυτό τον τρόπο θα ανακαλύψει ότι το νευρικό του σύστημα μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτές τις μεταβλητές.

Η προσαρμογή των νεαρών παιδιών στις κατάλληλες συνθήκες που απαιτεί το άθλημα γίνεται πιο γρήγορα σε εκείνα τα παιδιά που έχουν μάθει να προπονούνται σε μη τυποποιημένες συνθήκες.

Κατά τη διάρκεια ενός παιχνιδιού το νευρικό σύστημα του παιδιού παίζει πολύ σημαντικό ρόλο όσον αφορά την αποτελεσματικότητα του όπως και η αντίληψη του. Για να μπορεί το παιδί να ανταποκριθεί στη λειτουργικότητα του αθλήματος  θα πρέπει να έχει μεγάλη αυτοσυγκέντρωση και ανεπτυγμένη τη δραστηριότητα της νόησης που θα του επιτρέψει να επεξεργάζεται με μεγάλη ταχύτητα όλες τις πληροφορίες που δέχεται ο εγκέφαλος του. Αυτή η λειτουργικότητα της νόησης αναπτύσσεται στο παιδί περίπου στην ηλικία των 10-11 ετών και είναι πάντα άμεσα συνδεδεμένη με την προπόνηση. Η συνεχής προπονητική δραστηριοποίηση ενεργοποιεί όλες τις νευρικές λειτουργίες.

Στην ηλικία των 12 ετών το παιδί μπορεί να επεξεργαστεί πολύ γρήγορα οπτικό-κινητικά προβλήματα και θα συνεχίσει να το κάνει μέχρι να ενηλικιωθεί. Απο τα 14 του χρόνια και μετά θα μπορεί παράλληλα να επεξεργάζεται  πολλές πληροφορίες και να αποφασίζει για το ποιες ενέργειες είναι καταλληλότερες να ακολουθήσει. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό σε αυτή την ηλικία να παιδιά να μπορούν να αναπτύσσουν τη νοητική τους ικανότητα. Η καλλιέργεια της καθορίζει πολλές φορές και τη θετική η αρνητική απόδοση του παιδιού. Η νόηση αναπτύσσεται με την επανάληψη. Όσο περισσότερες επαναλήψεις τόσο το καλύτερο. Η προθέρμανση του παιδιού με παιγνιώδη μορφή μπορεί να του βελτιώσει την ικανότητα της επίλυσης θεμάτων τακτικής αλλά αυτό έχει σαν αποτέλεσμα όταν επέλθει η κόπωση να μειώνεται η ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων και να αυξάνεται παράλληλα ο χρόνος στην επιλογή μιας ενέργειας. Η εκτέλεση των νοητικών προβλημάτων για το παιδί  βελτιώνεται παράλληλα με τη φυσική του κατάσταση και την ατομική του αντοχή. Όσο καλύτερη φυσική κατάσταση έχει και όσο καλύτερη αντοχή τόσο περισσότερο μειώνει τη προπονητική επιβάρυνση και τις αρνητικές επιπτώσεις της όταν δεν μπορεί να αντεπεξέλθει.

Το μπάσκετ είναι ένα άθλημα του οποίου οι τακτικές καταστάσεις αλλάζουν από δευτερόλεπτο σε δευτερόλεπτο. Γίνεται λοιπόν αμέσως αντιληπτό ότι ο όγκος πληροφοριών και η επεξεργασία τους απαιτεί πολλές ικανότητες. Η ικανότητα του εγκεφάλου για επεξεργασία και η νοητική ανάπτυξη είναι ο θεμέλιος λίθος για την αύξηση της απόδοσης του αθλητή. Αθλητής με ανεπτυγμένη νοητική ικανότητα ανταποκρίνεται δυο φορές καλύτερα από ένα μέτριο αθλητή και σχεδόν έξι φορές καλύτερα από κάποιον που ξεκινάει εκείνη τη στιγμή την ενασχόληση του.Η προσπάθεια του προπονητή προς σε αυτή την κατεύθυνση απαιτεί γνώση, πείρα, μεράκι και πολύ υπομονή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου