Οι δύο
βασικές έννοιες του Total Basketball Analysis(TBA) είναι η βελτίωση των δεξιοτήτων και
η προπόνηση πάνω στη λήψη αποφάσεων. Είναι σημαντικό να ορίσω και τους δύο
όρους και να εξηγήσω γιατί οι έννοιες είναι σημαντικές. Με απλά λόγια, η
βελτίωση των δεξιοτήτων είναι προπόνηση που αφορά τις τεχνικές ικανότητες ενώ η
προπόνηση πάνω στη λήψη αποφάσεων αφορά τις πνευματικές.
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Η προπόνηση
πάνω στις δεξιότητες επικεντρώνεται στη βελτίωση των δεξιοτήτων κυρίως με
μπάλα. Η ντρίμπλα, ο χειρισμός, η πάσα και το σουτ διδάσκονται με δυνατότητες
γρήγορης και ρυθμικής μάθησης. Αναμιγνύουμε πολλές από αυτές τις δεξιότητες
μαζί αντί να τις εκπαιδεύουμε μεμονωμένα.
Γιατί διδάσκουμε τη βελτίωση των
δεξιοτήτων
Πιστεύουμε
ότι η μεγαλύτερη ελευθερία ενός επιθετικού παίκτη είναι όταν πρόκειται να
υποδεχθεί τη μπάλα. Ως εκ τούτου, δεν υπάρχουν προκαθορισμένες κινήσεις.
Θέλουμε τεχνικές πτυχές του επιθετικού παιχνιδιού που εκτελούνται γρήγορα και
αποφασιστικά, χωρίς παύση κατά την υποδοχή. Αυτό σημαίνει ότι μόλις τα χέρια
ενός παίκτη έρθουν σε επαφή με τη μπάλα, αμέσως μπαίνουν στη διαδικασία σουτ, πάσας
ή drive. Ως εκ
τούτου, δεν δίνουμε μεγάλη έμφαση στις απότομες κινήσεις ή της προσποιήσεις,
αλλά θέλουμε οι παίκτες μας να είναι αποφασιστικοί σχετικά με το αν πρέπει να σουτάρουν,
να ντριμπλάρουν ή να πασάρουν.
Πιστεύουμε
επίσης ότι ο στόχος του επιθετικού παίκτη που υποδέχεται τη μπάλα είναι να
σκοράρει. Εξαιτίας αυτού, πρέπει να είναι έτοιμοι να επιτεθούν αμέσως μόλις την
υποδεχθούν χωρίς δισταγμό ώστε να πάρουν πλεονέκτημα απέναντι σε έναν αμυντικό
που προσπαθεί να κάνει recover ή να βοηθήσει. Εάν δεν
μπορούν να σκοράρουν, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η άμυνα το απέτρεψε. Αυτό
δημιουργεί δευτερεύουσες αποφάσεις.
Η πρόοδος
πάνω στη λήψη της απόφασης κατά την υποδοχή της μπάλας έγκειται στο γεγονός ότι
θέλουμε όλοι οι παίκτες κατά τη διαδικασία της υποδοχής να είναι έτοιμοι να
σουτάρουν. Πάρα πολλοί παίκτες σε αυτή τη διαδικασία είναι εντελώς απροετοίμαστοι
για να το κάνουν αυτό. Θέλουμε να οικοδομήσουμε μια σιγουριά προς αυτή τη
κατεύθυνση. Θέλουμε επίσης να αναγκάσουμε την άμυνα να αντιδράει κάθε φορά που
ένας παίκτης υποδέχεται τη μπάλα. Ένας από τους τρόπους για να γίνει αυτό είναι
να εξασφαλίσουμε ότι όλοι οι παίκτες με το που θα υποδεχθούν τη μπάλα έχουν την
πρόθεση να σουτάρουν. Η απόφαση να μην σουτάρει κάποιος κατά την υποδοχή της
μπάλας καθορίζεται από:
1.Άμυνα
- Gap (Εάν ο αμυντικός δίνει τον επιθετικό
παίκτη χώρο, τότε η απόφαση πρέπει να είναι να σουτάρει.
-No Gap (Jam) - Εάν ο αμυντικός βρίσκεται κοντά στον
επιθετικό παίκτη τότε η απόφαση πρέπει να είναι να επιτεθεί με το πρώτο βήμα.
-Counter - Εάν ο αμυντικός βρίσκεται στήθος
με στήθος μετά το πρώτο τότε η απόφαση θα πρέπει να είναι μια ντρίμπλα προς την
αντίθετη κατεύθυνση.
2.Συμπαίκτης
-Μερικές
φορές ένας συμπαίκτης μας μπορεί να βρίσκεται σε καλύτερη θέση για να σκοράρει.
Η έννοια της βελτίωσης των δεξιοτήτων ισχύει και για τη πάσα. Αν ο παίκτης δεν πάρει
την απόφαση να σουτάρει η να κάνει drive, τότε θέλουμε η μπάλα να κινηθεί
γρήγορα.
3.Η φιλοσοφία του προπονητή
Στην
ανάπτυξη μεμονωμένων παικτών αφαιρούμε τους περιορισμούς που τίθενται στον παίκτη.
Θέλουμε να προπονούνται ελεύθερα τόσο για τη βελτίωση των δεξιοτήτων όσο και
για τη βελτίωση πάνω στη λήψη αποφάσεων. Ωστόσο, αναγνωρίζουμε ότι η φιλοσοφία
ενός προπονητή μπορεί να υπαγορεύει τις καλύτερες ευκαιρίες σε ότι αφορά το
σουτ για έναν παίκτη ή ακόμα και ολόκληρη την ομάδα.
ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ
Ο στόχος προπόνησης
πάνω στη λήψη αποφάσεων είναι να προσφέρει ευκαιρίες μάθησης που βοηθούν τους
παίκτες να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους στη λήψη αποφάσεων και όχι μόνο στις
τεχνικές τους δεξιότητες. Χρησιμοποιεί τυχαίες και μεταβλητές ευκαιρίες μάθησης
για την καλύτερη προσομοίωση των συνθηκών παιχνιδιού. Η θεμελιώδης αρχή πάνω
στη προπόνηση αυτού του είδους είναι η επικοινωνία μέσω των χεριών και του
σώματος τα οποία συνθέτουν μια επιθετική αντίδραση. Οι τεχνικές επικοινωνίας χρησιμοποιούνται από τον πασέρ ή τον προπονητή
και οι επιθετικοί παίκτες πρέπει να διαβάσουν σωστά για να πάρουν την κατάλληλη
απόφαση. Η προπόνηση πάνω στη λήψη αποφάσεων μπορεί να εφαρμοστεί σχεδόν σε οποιαδήποτε
άσκηση.
Γιατί κάνουμε προπόνηση πάνω στη ΛΗΨΗ
ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ
Ο στόχος της
προπόνησης θα πρέπει να είναι η βελτίωση των επιδόσεων των παικτών
μακροπρόθεσμα και η υποστήριξη της μεταφοράς της προπόνησης στην απόδοση του
παιχνιδιού. Πολλές από τις μεθόδους διδασκαλίας που χρησιμοποιούνται από τους
προπονητές δεν είναι αποτελεσματικές για την επίτευξη αυτού του στόχου.
Πολυάριθμες ερευνητικές
μελέτες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η τυχαία προπόνηση καθιστά τους
παίκτες καλύτερους μακροπρόθεσμα και τους προετοιμάζει ώστε να είναι καλύτεροι
σε ανταγωνιστικές συνθήκες.
Γιατί;
Επειδή το αντίθετο της τυχαίας προπόνησης εμποδίζει την ίδια τη προπόνηση. Το
να αποκλείεις τομείς διδασκαλίας αναγκάζει τους αθλητές να επαναλαμβάνουν συνεχώς
μια δεξιότητα ξανά και ξανά. Για παράδειγμα, δέκα βολές στη σειρά από το elbow. Στις πρώτες μερικές επαναλήψεις
μπορεί να χρειαστεί να σκέφτεται ο σουτέρ, αλλά μετά από αυτό η άσκηση δεν έχει
κανένα απολύτως νόημα. Ενώ σε τυχαία προπόνηση ένας σουτέρ θα πρέπει να σκέφτεται
σε κάθε επανάληψη. Αυτή η διαδικασία της σκέψης στο μυαλό του αθλητή σε κάθε
επανάληψη οδηγεί σε καλύτερα αποτελέσματα μακροπρόθεσμα.
Η τυχαία
προπόνηση προκαλεί έναν παίκτη να σκεφτεί σε κάθε επανάληψη.
Περιλαμβάνει τους
παίκτες που ασκούν πολλαπλές δεξιότητες με τυχαία σειρά σε ασκήσεις πάνω σε
συνθήκες παιχνιδιού. Αυτό απαιτεί από τους παίκτες να εκτελούν διάφορες
δεξιότητες με τυχαία σειρά. Κάθε επανάληψη είναι μοναδική. Ένα παράδειγμα θα
ήταν το σουτ από διάφορες θέσεις με ταυτόχρονη ανάμειξη της πάσας, της διείσδυσης καθώς και της kick πάσας.
Η διαδικασία
της λήψης αποφάσεων είναι μια προσπάθεια μεταφοράς της τυχαίας προπόνησης πάνω
στις ανάγκες της ατομικής και ομαδικής προπόνησης με ένα πρακτικό και
εφαρμόσιμο τρόπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου