Το παιχνίδι του μπάσκετ παίζονται σε ανοιχτό περιβάλλον. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι είναι μεταβλητό και απρόβλεπτο κατά τη διάρκεια οποιασδήποτε ενέργειας από πλευράς του παίκτη. Οι δεξιότητες και η τακτική δεν επαναλαμβάνονται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο εξαιτίας του μεταβαλλόμενου περιβάλλοντος. Πολλά ασκήσεις στο μπάσκετ δεν γίνονται ακριβώς με τον τρόπο που εκτελούνται σε ένα παιχνίδι επειδή λαμβάνουν χώρα σε κλειστό περιβάλλον. Αυτό αναγκάζει τους παίκτες να σκεφτούν δεξιότητες και τακτικές που δεν θα χρησιμοποιήσουν ποτέ στα παιχνίδια. Μια προσέγγιση παιχνιδιού με στοιχεία που θα συναντήσει κανείς μέσα στο παιχνίδι μπορεί να βοηθήσει έναν προπονητή να δημιουργήσει ένα περιβάλλον παιχνιδιού που οδηγεί σε αυξημένη μάθηση, διατήρηση και μεταφορά αυτού του πλάνου στα παιχνίδια.
Υπάρχουν τρεις μέθοδοι που μπορούν να βοηθήσουν ένα προπονητή να δημιουργήσει μια δομή που να προσομοιάζει τις καταστάσεις ενός παιχνιδιού ώστε οι παίκτες μέσω αυτού να γνωρίζουν ακριβώς σε ποιους τομείς πρέπει να βελτιωθούν ώστε να αποδώσουν καλύτερα. Αυτοί οι τρείς τρόποι διαμορφώνουν, εστιάζουν και ενισχύουν τον τρόπο παιχνιδιού.
Διαμόρφωση του παιχνιδιού
Η διαμόρφωση του παιχνιδιού αφορά τη διδασκαλία κατά τη διάρκεια του.Ο προπονητής δημιουργεί ανταγωνιστικά παιχνίδια τα οποία είναι πρόκληση για τους παίκτες. Μικρά σε διάρκεια παιχνίδια και ενίοτε τροποποιημένα βοηθούν πάντα ένα προπονητή στο να τα διαμορφώνει όπως εκείνος κρίνει. Είναι στο χέρι του να αλλάξει τους κανόνες, τον αριθμό των παικτών, να ορίσει τα όρια του γηπέδου και να εισάγει καινούργιους περιορισμούς ώστε να φτάσει στο στόχο του.
Εστίαση του παιχνιδιού
Η εστίαση σε συγκεκριμένες ενότητες του παιχνιδιού αφορά τα στοιχεία κλειδιά. Ο προπονητής χρησιμοποιεί τη στρατηγική για να ενισχύσει η να διορθώσει τα σημεία εκείνα στα οποία οι παίκτες πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή και εξηγεί πάντα το γιατί.
Βελτίωση του παιχνιδιού
Η βελτίωση του παιχνιδιού έχει να κάνει με το βαθμό δυσκολίας που εισάγει ο προπονητής στις ενότητες της προπόνησης προκειμένου η πρόκληση να είναι όλο και μεγαλύτερη. Η εισαγωγή της πρόκλησης είναι απαραίτητη προκειμένου οι παίκτες να είναι έτοιμοι ώστε να περάσουν στο επόμενο επίπεδο. Μερικά παραδείγματα μπορεί να είναι ο περιορισμός του χώρου από τα οποία μπορεί ένας παίκτης να σκοράρει, ο περιορισμός του χρόνου εκτέλεσης μιας επίθεσης, ένα συγκεκριμένο όριο πόντων μέσα σε συγκεκριμένες κατοχές και γενικά τεχνικές που να αυξάνουν τον ανταγωνισμό.
O στόχος γύρω από αυτές τις τεχνικές και στρατηγικές είναι η βελτίωση της σκέψης γύρω από την διαχείριση της ομάδας. Είναι πολύ εύκολο να αντιληφθεί κανείς τι συμβαίνει σε μια άσκηση που ο παίκτης έχει τον έλεγχο και σε μια άλλη στην οποία ο προπονητής θέτει τους κανόνες.
Ο παραδοσιακός τρόπος προπόνησης και εκμάθησης λέει ότι ο προπονητής μπορεί να ‘’σπάσει’’ ένα παιχνίδι σε μικρότερα κομμάτια και να διδάξει την κάθε δεξιότητα διαφορετικά μέσα από μια ποικιλία ασκήσεων με δεδομένο ότι αυτές θα εκτελεστούν σε συνθήκες παιχνιδιού.Η αξία της συγκεκριμένης προπόνησης είναι δεδομένης και αναγνωρισμένης αξίας με το μοναδικό μειονέκτημα να είναι ότι οι δεξιότητες και οι τακτικές που παρουσιάζονται σε ‘’σπασμένα’’ τμήματα δεν μπορούν να μεταφερθούν στα παιχνίδια.
Η επαναλαμβανόμενη προπόνηση μιας τεχνικής ή τακτικής ικανότητας μέσω ασκήσεων μπορεί επίσης να οδηγήσει σε υπερβολική έμφαση στις τεχνικές δεξιότητες και στην άμεση διδασκαλία. Τι είναι λοιπόν λάθος με αυτό; Δεν είναι η ανάπτυξη τεχνικών δεξιοτήτων μέσω της "καθοδήγησης" ο ακρογωνιαίος λίθος αυτού που κάνουμε ως προπονητές καλαθοσφαίρισης; Το πρόβλημα είναι ότι η άμεση οδηγία δεν μπορεί να δοθεί με τον ίδιο τρόπο στη προπόνηση όπως μπορεί να δοθεί στο παιχνίδι. Και τα περισσότερα παιχνίδια, που θέτουν ίσα επίπεδα ανταγωνισμού μεταξύ τους, επηρεάζονται περισσότερο από τις αποφάσεις παρά από τις δεξιότητες.
Η δική μου άποψη από όλα όσα έμαθα και έχω εμπειρία είναι ότι στην προπόνηση πρέπει να χρησιμοποιούνται ασκήσεις που είναι πολύ κοντά στις συνθήκες παιχνιδιού για να διδάξουν τεχνικές και τακτικές ικανότητες.
Οι προπονήσεις θα φαίνονται πολύ διαφορετικές με βάση ασκήσεις που στηρίζονται όσο γίνεται περισσότερο στις συνθήκες παιχνιδιού διότι:
-Οι παίκτες συμμετέχουν στην επίλυση των δικών τους προβλημάτων.
-Οι παίκτες έχουν μεγαλύτερη συμμετοχή καθώς παίζουν. Οι προπονήσεις που βασίζονται σε ασκήσεις που δεν έχουν άμεση σχέση με αυτό που θα αντιμετωπίσει ο παίκτης στο παιχνίδι είναι συχνά βαρετές και συνεπώς λιγότερο ελκυστικές για τους παίκτες.
-Οι παίκτες αναπτύσσουν αυξανόμενη ελευθερία από τον προπονητή συμμετέχοντας ενεργά στη διαδικασία μάθησης.
-Οι παίκτες επιτρέπεται να δώσουν πληροφορίες στο προπονητή και να τον βοηθήσουν να πάρει αποφάσεις.
ΠΩΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΟΥΜΕ ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ
Μια από τις πιο συνηθισμένες ασκήσεις που θα δείτε σε μια προπόνηση είναι μια άσκηση που ξεκινά με κάτι δεδομένο και στη συνέχεια μετατρέπεται ανάλογα με τη κρίση των παικτών(λήψη απόφασης). Το αρχικό σενάριο επιτρέπει να επικεντρωθούμε σε τομείς βελτίωσης ή ανάπτυξης. Η συνέχεια επιτρέπει στους παίκτες μας να βιώσουν το παιχνίδι. Παρουσιάζει επίσης πολλές διδακτικές στιγμές στο πλαίσιο του παιχνιδιού. Όταν προγραμματίζουμε την προπόνηση πρέπει να προσδιορίσουμε πρώτα σε ποιους τομείς θέλουμε να δουλέψουμε. Με τον εντοπισμό του σκοπού του παιχνιδιού προπόνησης θα είμαστε στη συνέχεια σε θέση να επιλέξουμε ένα παιχνίδι που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του παίκτη και φυσικά στην κάλυψη των αναγκών της ομάδας.
Προσδιορισμός του σκοπού της προπόνησης
-Να βελτιωθεί η επιθετική αντίδραση στη διείσδυση, στη πάσα και να έχει μια καλή ευκαιρία να σκοράρει η ομάδα αφού προηγουμένως έχει δημιουργηθεί μια πλεονεκτική κατάσταση.
-Να αναπτυχθούν οι αμυντικές αρχές(baseline,middle help), και η αμυντική περιστροφή και αντικατάσταση.
-Να εργάζεται σε επιθετική και αμυντική τακτική με τη χρήση ολόκληρου του γηπέδου.
-Να παρεμβαίνει με οποιεσδήποτε διευκρινιστική πληροφορία σε επιθετικές ή αμυντικές καταστάσεις παιχνιδιού κατά τη διάρκεια του ανταγωνισμού(ανατροφοδότηση).
Επιλογή του παιχνιδιού στη προπόνηση
Για αυτό το παράδειγμα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί το Blind Hand-Off ως παιχνίδι προπόνησης. Το Blind Hand-Off μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την εκκίνηση κάθε παιχνιδιού, 5vs5 ή 1vs1.
Γιατί χρησιμοποιούμε το συγκεκριμένο παιχνίδι;
Εφόσον θέλουμε να δουλέψουμε σε επιθετικές και αμυντικές αντιδράσεις στη διείσδυση, θέλουμε να δημιουργήσουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα μια ευκαιρία για τους παίκτες να εξασκήσουν αυτές τις καταστάσεις παιχνιδιού. To συγκεκριμένο παιχνίδι εξασφαλίζει ότι υπάρχει μια αρχική διείσδυση λόγω του επιθετικού πλεονεκτήματος. Εάν παίζαμε 5vs5 χωρίς ένα βασικό σενάριο, δεν θα μπορούσαμε να εγγυηθούμε ότι θα μπορούσε να συμβεί διείσδυση. Η άμυνα μπορεί να εμποδίσει τη διείσδυση. Αυτό είναι μόνο ένα παράδειγμα πολλών που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε για να δημιουργήσουμε αυτό το αρχικό πλεονέκτημα.
Αποφασίστε πώς θα διαμορφώσετε, εστιάσετε και βελτιώσετε το παιχνίδι.
Η εκκίνηση πολλαπλών παιχνιδιών από ένα blind-hand-off είναι ένα παράδειγμα δομής που μοιάζουν με καταστάσεις τέτοιες που βοηθούν τους παίκτες να μάθουν τι πρέπει να γνωρίζουν για να ανταπεξέλθουν. Ένα blind-hand-off μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μια προπόνηση για να δημιουργήσει μια επιθετική και μια αμυντική αντίδραση που ένας προπονητής θέλει να αναπτύξει. Το blind-hand-off γίνεται το σημείο εκκίνησης σε τρία παιχνίδια 5 vs 5.
Το blind-hand-off έχει δοθεί με τέτοιο τρόπο για να δώσει το πλεονέκτημα στην επίθεση. Το αρχικό πλεονέκτημα αναγκάζει την άμυνα να αντιδράσει. Μετά την αρχική αντίδραση το παιχνίδι στηρίζεται αποκλειστικά στους παίκτες ... ό, τι είναι να γίνει θα γίνει. Δυνατότητες διδασκαλίας, καταστάσεις παιχνιδιών και εφαρμογές δεξιοτήτων μπορούν όλα να προπονηθούν κατά τη διάρκεια αυτής της ανταγωνιστικής πρόκλησης. Ακολουθεί ο τρόπος με τον οποίο δημιουργούμε και προπονούμε τα blind-hand-off σε πολλαπλά παιχνίδια.
Εστίαση στις μεθόδους
Δεν βγάζουμε τις μπάλες και αφήνουμε τους παίκτες μας έτσι απλά να παίζουν. Χρησιμοποιούμε προπονητικές παρεμβάσεις σε μια άσκηση όπως το Blind Hand-Off για να εστιάσουμε στο παιχνίδι των παικτών μας. Οι παίκτες μας γνωρίζουν τις εντολές μας για επικοινωνία κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Για να σταματήσουμε το παιχνίδι και να διδάξουμε κάτι καινούργιο η να δώσουμε ανατροφοδότηση, λέμε "Foul." Για να διδάξουμε κατά τη διακοπή και να εστιάσουμε τους παίκτες σε αυτό που πρέπει να μάθουν, χρησιμοποιούμε επιπρόσθετα στοιχεία επικοινωνίας.
ΠΟΤΕ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗ Η ΤΗΝ ΔΙΔΑΧΗ ΕΝΟΣ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΟΣ
Ένας προπονητής για να μπει σε αυτή τη διαδικασία πρέπει προηγουμένως να κάνει δυο ερωτήσεις:
1.Αν παρέμβει και διακόψει το παιχνίδι θα υπάρξει κάποια διαφορά;
2.Αν δώσει στον παίκτη χρόνο και μια προπονητική κατεύθυνση θα είναι σε θέση να το καταλάβει από μόνος του;
Το "Foul" χρησιμοποιείται για να επαναφέρουμε το παιχνίδι στην κατάσταση που απαιτεί η προπονητική παρέμβαση. Χρησιμοποιούμε την "Ανατροφοδότηση" για να επαναπροσδιορίσουμε στους παίκτες μια έννοια που είναι σημαντική, αλλά δεν εφαρμόζεται επανειλημμένα. Η λέξη-κλειδί επαναλαμβάνεται καθώς δεν θέλουμε να απομακρυνθούμε από το παιχνίδι για ένα λάθος μιας στιγμής. Θέλουμε να διορθώσουμε τα επαναλαμβανόμενα λάθη.
ΚΑΝΟΝΑΣ ΠΟΥ ΣΤΑΜΑΤΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΕ ΜΙΑ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ
Αν διδάσκουμε κάτι στην ομάδα και οι παίκτες δεν ανταποκρίνονται σε αυτό σωστά τότε σταματάμε τη προπόνηση και το ξανά διδάσκουμε από την αρχή.
Αν διδάσκουμε κάτι στην ομάδα και ένας η δύο παίκτες δεν ανταποκρίνονται σε αυτό σωστά τότε η προπόνηση συνεχίζεται και διορθώνουμε αυτά τα λάθη μεμονωμένα.
Εάν απαιτείται, χρησιμοποιούμε επίσης αυτή τη χρονική στιγμή τη λέξη "Επίδειξη". Η επίδειξη χρησιμοποιείται για να καταστήσει σαφές στους παίκτες κάτι που είναι δύσκολο να κατανοήσουν. Η άλλη σημασία αυτής της λέξης είναι ότι με τη χρήση παικτών τους κάνετε να νιώθουν ενεργοί στη διαδικασία εκμάθησης, καθώς συνεργάζονται για να διδάξουν κάτι στον εαυτό τους ή τους συμπαίκτες τους.
Η τελευταία στρατηγική που χρησιμοποιούμε για να εστιάσουμε στο παιχνίδι είναι να κάνουμε ερωτήσεις. Κάνοντας ερωτήσεις στην πράξη, μπορείτε να αυξήσετε την αυτοπεποίθηση και την αυτοτέλεια ενός παίκτη. Οι ερωτήσεις μπορούν να βελτιώσουν τους παίκτες σας στη διαδικασία εκμάθησης. Η ερώτηση προς τους παίκτες κατά την εκτέλεση ενός παιχνιδιού τους βοηθά να αναγνωρίσουν τα βασικά συστατικά ενός καλού ή κακού παιχνιδιού. Μπορεί επίσης να προσφέρει μια ευκαιρία για να ελέγξετε τα επίπεδα νόησης τους. Τελικά θα καταλήξετε στο συμπέρασμα οτι ο μόνος τρόπος που γνωρίζετε για το αν οι παίκτες σας σκέφτονται είναι αν μιλάνε. Κάνοντας ερωτήσεις τους αναγκάζεται να μιλήσουν.
Η προσέγγιση ενός παιχνιδιού απαιτεί και πίστη
Η προσέγγιση ενός παιχνιδιού στην προπονητική είναι πάντα μια πρόκληση. Πολλές φορές μελετώντας ένα παιχνίδι και συγκρίνοντας το με την ανταπόκριση των παικτών πάνω σε συγκεκριμένα θέματα σου δημιουργούνται αμφιβολίες. Οι αμφιβολίες σχετίζονται με το αν καταφέραμε ή όχι να επιτύχουμε αυτό που θέλαμε στην πράξη. Αυτό σχετίζεται κυρίως με το γεγονός ότι η προπόνηση μπορεί να είναι ακατάλληλη και λιγότερο οργανωμένη, επομένως είναι πιο δύσκολο να εκτιμηθεί και η σημασία της. Όταν κάνετε επαναλήψεις βασισμένες σε μαζικές ασκήσεις, οι παίκτες μοιάζουν να γίνονται καλύτεροι καθώς η άσκηση εξελίσσεται, τόσο πρακτικά όσο και χρονικά, επειδή ουσιαστικά είναι πιο οργανωμένη.
Στην προσέγγιση ενός παιχνιδιού υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα- τα οποία πολλές φορές είναι και πολύπλοκα- στα οποία εστιάζει ένας προπονητής. Ένα από αυτά είναι να παρατηρεί την ικανότητα των παικτών να εφαρμόζουν δεξιότητες και τακτικές. Καθώς η προπόνηση εξελίσσεται, οι παίκτες βαθμιαία μπορούν να αυξήσουν την εφαρμογή των δεξιοτήτων και των τακτικών τους καλύτερα και με μεγαλύτερη ωριμότητα.
Από όσες περισσότερες οπτικές γωνίες κοιτάζουμε ένα παιχνίδι τόσες περισσότερες θα είναι και οι πρακτικές στην προπόνηση που θα μας ωθήσουν στη βελτίωση των παικτών. Αυτό θα αυξήσει αυτόματα την ικανοποίηση ενός παίκτη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου