Translate

Τρίτη 19 Ιουνίου 2018

Ανάλυση των ψυχικών ιδιοτήτων ενός ψηλού παίκτη



1.Αντίληψη

Αν παρατηρήσει κανείς ένα παιχνίδι μπάσκετ σε γήπεδο(ανοικτό η κλειστό) από μια ομάδα παιδιών θα παρατηρήσει ότι κάποια από αυτά τα παιδιά έχουν περισσότερη αντίληψη από κάποια άλλα. Συμβαίνει σε πολλούς τομείς της ζωής άλλα παιδιά να μαθαίνουν και να κατανοούν  γρηγορότερα από κάποια άλλα.

Όπως είναι το φυσιολογικό δεν μπορεί κάποιος να έχει την απαίτηση δυο παιδιά να μαθαίνουν με τον ίδιο ρυθμό, να κατανοούν το ίδιο, να περιμένει να πετύχουν τα ίδια αποτελέσματα και μάλιστα στον ίδιο χρόνο. Κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και έχει διαφορετική ικανότητα και κλίση από κάποιο άλλο. Το πρώτο που πρέπει να κάνει ένας προπονητής είναι να σημειώσει αυτές τις διαφορές είτε είναι φυσικές, είτε φυσιολογικές είτε διανοητικές. Ο κανόνας λέει ότι το παιδί που έχει μεγαλύτερη αντίληψη μαθαίνει και ευκολότερα. Όμως εδώ θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο φαινόμενο των παιδιών που ναι μεν έχουν μεγάλη αντίληψη αλλά δεν έχουν ενδιαφέρον για το ίδιο το παιχνίδι.

2.Ενδιαφέρον

Η αντίληψη και το ενδιαφέρον για το παιχνίδι είναι δυο φαινόμενα που παρουσιάζονται σχεδόν παράλληλα. Είναι πολύ σημαντικό για τον προπονητή να καταλάβει από την αρχή ποιο είναι το κίνητρο που ώθησε το παιδί προς το μπάσκετ. 

Όταν το κίνητρο του παιδιού είναι αδύναμο δεν θα πρέπει να προκαλέσει καμία έκπληξη και σε κανέναν αν θελήσει να σταματήσει την ενασχόληση του με το άθλημα.
Το κίνητρο του παιδιού είναι η βασική σκέψη γύρω από την οποία κινείται η εξέλιξη του και η δυνατότητα που θα έχει για μάθηση στο άμεσο μέλλον. Ο προπονητής γνωρίζοντας το βασικό κίνητρο και γενικά τα ενδιαφέροντα του παιδιού μπορεί να καταλάβει από την αρχή ποιες μεθόδους θα χρησιμοποιήσει ώστε να το οδηγήσει στη σωστή κατεύθυνση και με την κατάλληλη ταχύτητα. Τα παιδιά είναι γνωστό ότι έλκονται από τα ενδιαφέροντα τους και παρουσιάζουν το αίσθημα της αγάπης για καθένα από αυτά. Το γεγονός ότι ένα παιδί έχει ενδιαφέρον για το μπάσκετ είναι μεν καλό αλλά δε σημαίνει και ότι θα του εξασφαλίσει την επιτυχία. Είναι άλλο πράγμα να ενδιαφέρεται κάποιος για το μπάσκετ και άλλο να  το βλέπει ως μέσο προβολής. Το παιδί μπορεί να παρασυρθεί από τα πρότυπα του και πάνω στην επιθυμία του να γίνει διάσημο όπως αυτά χάνει την ουσία.

Η αναγνωρισιμότητα και η δόξα κατακτώνται μόνο με τη σκληρή δουλειά και με τις θυσίες που κάνει ένας αθλητής. Αυτό στο μυαλό του παιδιού ακόμα δεν έχει εισέλθει στην ολότητα του. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που στη πρώτη δυσκολία απογοητεύονται, χάνουν το ενδιαφέρον τους, δεν ακούν τους προπονητές τους, χάνουν τη σειρά στις προπονήσεις τους και έτσι σιγά-σιγά σταματούν από το άθλημα. 

Αθλητής γενικά και μπασκετμπολίστας ειδικότερα γίνεται και παραμένει  αυτός  ο οποίος κατανοεί από την αρχή ότι τις δυσκολίες και τα εμπόδια μπορεί να τα ξεπεράσει κανείς μόνο με τη συστηματική δουλειά.

3.Ταλέντο

Υπάρχουν περιπτώσεις παιδιών που μπορεί να μην έχουν αγγίξει ποτέ μπάλα του μπάσκετ αλλά η αντίληψη τους είναι μεγάλη. Επίσης υπάρχουν παιδιά με πολύ καλή σωματική διάπλαση αλλά χωρίς να μπορούν να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες τους επειδή αυτές δεν αναπτύσσονται μέσα από τη προπόνηση. Η αντίληψη ενός παιδιού για το άθλημα ως προϋπόθεση εξελίσσεται σε ικανότητα μόνο με τη προπόνηση.


Η εξέλιξη ενός παιδιού σε αθλητή και η δημιουργία του σε παίκτη απαιτεί ένα σύνολο δυνατοτήτων που μέσω του προπονητή θα αναπτυχθεί σε ικανοποιητικό βαθμό. Το πόσο ποιοτικά και χρονικά χρειάζεται για να  αναπτυχθούν αυτές οι ικανότητες  είναι κάτι που εξαρτάται από τον προπονητή (ικανότητα ,θέληση ,γνώση).

4.Ευφυΐα

Το άθλημα του μπάσκετ απαιτεί από τους παίκτες πολύ καλές φυσικές ικανότητες μιας και οι καταστάσεις στο παιχνίδι αλλάζουν σε πάρα πολύ μικρά χρονικά διαστήματα.

Αν αυτές οι φυσικές ικανότητες του παιδιού δεν καλλιεργηθούν η δεν προσπαθήσει ο προπονητής να τις αναπτύξει τότε όση προπόνηση και να κάνει το παιδί δεν θα έχει τα απαιτούμενα αποτελέσματα. Με τον όρο ευφυΐα στο μπάσκετ συνήθως εννοούμε τη κινητική ευφυΐα η οποία διαφέρει από το γενικό όρο.

5.Προσωπικότητα

Ως προπονητές οι περισσότεροι σίγουρα θα έχετε προσέξει πολλές διαφορές στην εκδήλωση συναισθημάτων και στο τρόπο συμπεριφοράς των παιδιών κατά τα αρχικά στάδια της ενασχόλησης τους με το μπάσκετ. Άλλα παιδιά είναι ήρεμα και άλλα παιδιά πιο δυναμικά και απότομα.

Η προσωπικότητα έχει να κάνει με την εσωτερική ευαισθησία και την αντίδραση στα εξωτερικά ερεθίσματα που δέχεται ο άνθρωπος. Η διάθεση και το συναίσθημα όπως και οι αντιδράσεις τους εξαρτώνται κατά μεγάλο βαθμό από το νευρικό σύστημα και από τις ορμόνες που εκκρίνουν οι αδένες. Στην ανάπτυξη της προσωπικότητας ενός παιδιού μπορούν να συμβάλλουν πολλά πράγματα. Απο την διατροφή του μέχρι και τον κοινωνικό του περίγυρο είναι πολλοί οι τομείς που μπορούν να το επηρεάσουν.

Για να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους το μπάσκετ δεν χρειάζεται τεμπέληδες η απαθείς ανθρώπους. Χρειάζεται σπιρτάδα, δύναμη και ενθουσιασμό. Στο συγκεκριμένο άθλημα η προσωπικότητα ενός παίκτη εξωτερικεύεται με τη μαχητικότητα του και την προσήλωση στο στόχο. Το να επιλέξει κανείς τέτοιους αθλητές είναι πολύ εύκολο. Είναι ίσως το πρώτο που παρατηρεί κανείς από τα πρώτα λεπτά.

5.Χαρακτήρας

Είναι απολύτως κατανοητό πως κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει ορισμένες ικανότητες σύμφωνα με τις οποίες σαν προπονητές οφείλουμε να το αξιολογήσουμε και να μπορέσουμε να μαντέψουμε το πώς θα συμπεριφερθεί κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες. Μέσα από το παιχνίδι και την προπόνηση το παιδί θα μάθει να αξιολογεί τον εαυτό του και τους άλλους, θα αποκτήσει αντίληψη, επιμονή, υπομονή και θα μάθει επίσης την  έννοια της τιμιότητας. Η μαχητικότητα του θα έρθει με την καλλιέργεια όλων των παραπάνω με τον καιρό. Γίνεται αμέσως λοιπόν αντιληπτό ότι η αξιολόγηση του παιδιού θα πρέπει να γίνεται από ένα σύνολο τομέων που θα περιλαμβάνει όλες του τις δραστηριότητες και όχι από την εξωτερική του εμφάνιση. 

Θα πρέπει με λίγα λόγια να διώξουμε από το μυαλό του τη σκέψη ότι κρίνεται σύμφωνα με αυτά που πιστεύει το ίδιο και να του εμφυτεύσουμε τη σκέψη ότι θα κριθεί σύμφωνα με τον τρόπο δουλειάς του μέσα στη προπόνηση. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου