Translate

Τετάρτη 23 Μαΐου 2018

Η ανάπτυξη της φυσικής κατάστασης και της ταχύτητας στις μικρές ηλικίες



Στις νεαρές ηλικίες η ανάπτυξη των μυών του σώματος είναι μεγαλύτερη από αυτή που παρατηρείται στα άκρα. Στην ηλικία των 17 ετών περίπου ένας νεαρός αθλητής διαμορφώνει τη μυική δύναμη του περίπου στα επίπεδα ενός ενηλίκου. Η ανάπτυξη της δύναμης ενός νεαρού παιδιού δεν έχει κανόνες. Δεν ακολουθεί  μια σταθερή σειρά και έχει ακανόνιστο ρυθμό. Στην ηλικία των 6-7 ετών το παιδί παρουσιάζει μια αύξηση της μυικής δύναμης των άκρων και ιδιαίτερα στην περιοχή των καρπών. Πιο έντονος ρυθμός ανάπτυξης της μυικής δύναμης παρατηρείται στην ηλικία 8-12 ετών ενώ ακόμα πιο έντονος στην ηλικία 11-13 παράλληλα δλδ με την ανάπτυξη του γεννητικού συστήματος. Το ίδιο ακριβώς γίνεται και στην ηλικία 14-15 για να ολοκληρωθεί περίπου στην ηλικία 18-20.

Η αύξηση της δύναμης ενός νεαρού παιδιού έχει άμεση σχέση με την αύξηση της μυικής μάζας του, την  αύξηση της διαμέτρου των μυικών ινών, τη μεγαλύτερη αποθήκευση υδατανθράκων και λευκωμάτων καθώς και τη βελτίωση της νεύρωσης των μυών.

Οι νεαροί αθλητές που ασχολούνται με το μπάσκετ αναπτύσσουν περισσότερο τη δυναμική δύναμη παρά την ισομετρική. Το άθλημα δεν έχει ούτε για μεγάλα χρονικά διαστήματα  ισομετρικές τάσεις ούτε αυτές παίζουν τόσο σημαντικό ρόλο. Ωστόσο οι ισομετρικές ασκήσεις που περιλαμβάνονται στην προπόνηση αναπτύσσουν τη δύναμη, τη στατική αντοχή, τελειοποιούν την αυτονομία του νευρικού συστήματος και μειώνουν το χρόνο των κινητικών αντιδράσεων. Ειδικότερα η χρησιμοποίηση ισομετρικών ασκήσεων σε κορίτσια ηλικίας 13-14 ετών οδηγούν σε αύξηση της δύναμης των άκρων και του σώματος περίπου κατά 40%.Ο μεγαλύτερος ρυθμός ανάπτυξης αυτής της δύναμης έρχεται κατά τους πρώτους μήνες προπόνησης πάνω σε τέτοιες ασκήσεις.

Το ίδιο αποτέλεσμα με τα κορίτσια έχουν και οι έφηβοι στις ηλικίες 16-17 ετών με τη χρησιμοποίηση παρόμοιων ασκήσεων. Η προπόνηση με ισομετρικές ασκήσεις θα πρέπει πάντα να χρησιμοποιείται συνδυαστικά και ακόμα καλύτερα θα είναι να συνδυάζεται με τη χαλάρωση των μυών. Ο λόγος είναι η αποφυγή αρνητικών αποτελεσμάτων πάνω στις συναρμοστικές ικανότητες του αθλητή.

Κατά την εκτέλεση αλμάτων από ένα αθλητή μεγάλο ρόλο παίζει η εκρηκτική δύναμη του.Η ικανότητα του εξαρτάται από την ταχύτητα που αυξάνεται η δύναμη του στη μονάδα του χρόνου. Όσον αφορά την ατομική προπόνηση πάνω στην αλτική ικανότητα του παιδιού θα πρέπει να γνωρίζει κανείς ότι το άλμα του αυξάνει από τα 8-15 έτη περίπου. Σε αυτή την ηλικία και με συστηματική προπόνηση το παιδί φτάνει στην οριοθέτηση του άλματός του.

Η ταχύτητα ενός νεαρού αθλητή, η κίνηση του μέσα στο γήπεδο καθώς και το πόσο γρήγορα εφαρμόζει την αγωνιστική τακτική εξαρτάται από το πόσο γρήγορα εκτελούνται οι νευρικές διαδικασίες. Η ταχύτητα των μυικών συστολών είναι αυτές που δίνουν την επιτάχυνση και την γρήγορη κίνηση. Το πόσο γρήγορα γίνονται οι μυικές συστολές εξαρτάται από τον αριθμό που έχουν οι λευκές μυικές ίνες οι οποίες με τη πάροδο του ηλικιακού χρόνου αυξάνονται.

Το πότε μπορούμε να αναπτύξουμε την ταχύτητα σε ένα παιδί είναι ένα θέμα που μας οδηγεί στη παιδική και προεφηβική του ηλικία. Αυτή η περίοδος είναι η πιο κατάλληλη για την ανάπτυξη της ταχύτητας του.Η οριστική μορφή της ανάπτυξης της έρχεται περίπου στην ηλικία 13-15.Ο ρυθμός με τον οποίο κινούνται τα παιδιά είναι αρκετά βελτιωμένος στην ηλικία 7-10.Όσο αφορά όμως τη δρομική ταχύτητα στα κορίτσια αυτή αυξάνεται μέχρι την ηλικία των 13 και στη συνέχεια αρχίζει να μειώνεται. Στα αγόρια η αύξηση της δρομικής τους ταχύτητας γίνεται από τα 11-15 έτη.

Η ταχύτητα είναι μια ικανότητα που συγκαταλέγεται στις πιο δύσκολες για να επεξεργαστεί .Κατά τη διάρκεια επιλογής νέων αθλητών η ταχύτητα τους θα πρέπει να είναι από τα πιο κρίσιμα στοιχεία μαζί με το χρόνο που χρειάζεται για να προσανατολιστούν  και την ικανότητα τους σε ειδικές κινητικές ενέργειες. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο χρόνος προσανατολισμού και η ικανότητες σε ειδικές κινητικές ενέργειες δε μεταβάλλονται τουλάχιστον μέχρι τα 17 έτη.

Στη συνέχεια ο προπονητής μπορεί να ασχοληθεί με το βαθμό αντίδρασης και ικανότητας που έχει ένα νέο παιδί, με το πόσο χρόνο χρειάζεται για να προσαρμοστεί σε μια κατάσταση του παιχνιδιού, με την οπτική του και γενικά με την αποτελεσματικότητα του πάνω σε ειδικές ενέργειες. Όλα τα παραπάνω αφορούν όμως στοιχεία βαθύτερα του αθλήματος τα οποία το παιδί θα αφομοιώσει αργότερα.
Όσο λιγότερος είναι ο χρόνος επεξεργασίας δεδομένων για τα παιδιά τόσο πιο δύσκολο είναι να έχουν συναρμογή στις κινήσεις τους.Αν βάλουμε ένα χρονικό περιθώριο περίπου 3 δευτερολέπτων για την εκτέλεση μια κίνησης θα δούμε ότι ένας έφηβος ανταποκρίνεται άμεσα ενώ ένα παιδί ηλικίας 12-13 ετών όχι τόσο. Στο μπάσκετ η ταχύτητα μπορεί να πάρει πολλές μορφές. Δεν είναι όμως αυτό το ζητούμενο. Το ζητούμενο είναι να μπορέσουμε να δώσουμε στους αθλητές τη δυνατότητα της απότομης και άμεσης εναλλαγής των μορφών ταχύτητας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου