Translate

Παρασκευή 26 Οκτωβρίου 2018

Εισαγωγή στις ασκήσεις βελτίωσης λήψης αποφάσεων



Βελτίωση

Ο πιο απλός τρόπος για να μπορέσει κάποιος να βελτιώσει τις ασκήσεις λήψης αποφάσεων είναι να προσθέσει σε αυτές άμυνα. Μπορεί για αρκετούς αυτό να είναι κάτι συνηθισμένο αλλά αν ρίξετε μια μάτια γύρω σας οι περισσότερες ασκήσεις εκτελούνται χωρίς την παρουσία άμυνας. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι ο παίκτης δεν μπορεί να βελτιωθεί στην κρίση του και δεν θα είναι έτοιμος να πάρει σημαντικές αποφάσεις την ημέρα του παιχνιδιού.Η εκτέλεση μιας άσκησης 3vs0 είναι μια κλασική άσκηση που δεν  συμβάλλει στον τομέα της λήψης αποφάσεων για τον παίκτη. Στην αντίπερα όχθη πολλοί προπονητές τρέχουν ασκήσεις 3vs3 που ναι μεν συμβάλλει στην βελτίωση που θέλουμε αλλά πέρα από αυτό υπάρχει κι άλλη επιλογή. Η άλλη επιλογή αφορά την είσοδο ενός η περισσότερων αμυντικών σε κάθε άσκηση διάσπασης που χρησιμοποιούμε.

H αναποτελεσματικότητα των ασκήσεων που δεν περιέχουν άμυνα

Στις ασκήσεις που περιλαμβάνουν διεισδύσεις και αντίδραση η μη αμυντική παρουσία οδηγεί σε αποφάσεις τελείως διαφορετικές από αυτές που θα έπαιρνε κανείς σε ένα κανονικό παιχνίδι εναντίον άμυνας. Σε αυτές λοιπόν τις ασκήσεις που εκτελούνται με αυτό τον τρόπο αφαιρούμε την ικανότητα της απόφασης από τον παίκτη. Στο μπάσκετ η κριτική ικανότητα και σκέψη είναι μια θεμελιώδης αρχή που πρέπει να έχει ο αθλητής λόγω της δυναμικής του αθλήματος αλλά και του συνεχούς μεταβαλλόμενου περιβάλλοντος.

Το μπάσκετ είναι ένα παιχνίδι όπου συνεχώς ο παίκτης βρίσκει απέναντι του μια άμυνα. Μια άσκηση χωρίς την παρουσία άμυνας εκτός από το γεγονός ότι δεν του παρέχει καμία πληροφορία, δεν του επιτρέπει να πάρει και μια απόφαση που να βασίζεται σε κάποιο ερέθισμα. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση ο παίκτης να βελτιωθεί σε αυτό τον τομέα με τέτοιου είδους ασκήσεις επειδή η αντίληψη που απαιτείται στον αγώνα είναι εντελώς, μα εντελώς διαφορετική. Για να μπορέσουν οι ασκήσεις να είναι εποικοδομητικές πρέπει ΠΑΝΤΑ να μεταφέρονται σε συνθήκες παιχνιδιού.

Ο χρόνος επίσης που μπορεί να σπαταλήσει κανείς πάνω σε τέτοιες ασκήσεις είναι ένα σημαντικό ζήτημα. Οι ασκήσεις που γίνονται με την παρουσία αμυντικών ελαχιστοποιούν το χρόνο των βασικών ασκήσεων σε μια προπόνηση. Ο χρόνος πάνω σε αυτές τις βασικές ασκήσει και χωρίς την παρουσία άμυνα ‘’τρώει’’ πολύτιμο χρόνο που θα έπρεπε να αφιερώνεται σε ‘’live’’ασκήσεις. Όταν η αγωνιστική περίοδος έχει ξεκινήσει και κάποιος προπονητής για να βελτιώσει την transition offense της ομάδας του κάνει ασκήσεις full court pass 3vs0 τότε δεν πρέπει να περιμένει καμία βελτίωση πάνω σε αυτό τον τομέα γιατί πολύ απλά στο παιχνίδι οι συνθήκες θα είναι εντελώς διαφορετικές.

H χρησιμότητα των ασκήσεων που δεν περιέχουν άμυνα

Κατά τα αρχικά στάδια μάθησης αυτές οι ασκήσεις πρέπει να γίνονται με εγκυρότητα. Σε αυτό το στάδιο ο παίκτης αποκτά μια βασική αίσθηση των δεξιοτήτων και των κινήσεων που πρέπει να τελειοποιήσει. Η εκμάθηση νέων δεξιοτήτων που γίνονται στη προπόνηση περνούν πρώτα από αυτό το στάδιο και ίσως οι μόνες περιπτώσεις που οι ασκήσεις που δεν περιέχουν άμυνα αποδεικνύονται χρήσιμες. Τέτοιου είδους δεξιότητες και ασκήσεις μπορεί να είναι:

1.Ατομικές επαναλήψεις στο σουτ(Ασκήσεις που περιλαμβάνουν τη βασική τεχνική στο σουτ).

2.Ασκήσεις πολλαπλών επιλογών (Ντρίμπλα,Footwork,Pick-up,Σουτ).

3.Side dribbles/Δυναμικό Ζέσταμα

4.Διάφορες ασκήσεις στο σουτ που οδηγούν σε τυχαίες θέσεις από τις οποίες ο παίκτης σουτάρει.

Τέτοιου είδους ασκήσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν πριν την εισαγωγή στην κύρια προπόνηση μαζί με τη φυσιολογική και ψυχολογική προετοιμασία του αθλητή γι αυτά που θα ακολουθήσουν.

Μετατροπή των ασκήσεων

Υπάρχουν χιλιάδες ασκήσεις που εκτελούνται με η χωρίς την παρουσία αμυντικών. Αυτό όπως είπα και πιο πάνω αφορά τη φιλοσοφία του κάθε προπονητή. Τέτοιες ασκήσεις μπορεί να είναι:

1.Ασκήσεις φυσικής κατάστασης

2.Ασκήσεις 5vs0 που αφορούν την επανάληψη πάνω στην επιθετική τακτική.

3.Ασκήσεις διάσπασης 

4.Full court

Αν σε οποιοδήποτε από αυτούς τους τομείς ασκήσεων προστεθεί έστω και ένας αμυντικός αμέσως η άσκηση βελτιώνεται και γίνεται πιο ποιοτική. Αντί για ασκήσεις ας πούμε 4vs0 που αφορούν καταστάσεις αιφνιδιασμού χωρίς άμυνα μπορούμε να προσθέσουμε έναν η δυο αμυντικούς ώστε να τονίσουμε του διαδρόμους που πρέπει να ακολουθούν οι παίκτες και παράλληλα να εμβαθύνουμε στη σημασία της σωστής απόφασης για το πότε θα πρέπει να γίνει το σουτ.

Γιατί οι ασκήσεις χωρίς άμυνα συνεχίζουν να επιλέγονται

Υπάρχουν πολλοί προπονητές οι οποίοι δεν πείθονται με τίποτα ώστε να αλλάξουν δεδομένες συνταγές είτε γιατί αυτές είναι παραδοσιακές, είτε γιατί παρατηρούν σε πολύ γνωστούς προπονητές να τις εφαρμόζουν. Αυτοί οι λόγοι είναι ας πούμε οι επιφανειακοί. Υπάρχουν σίγουρα και σοβαρότεροι λόγοι που στοιχειοθετούν τη μη εγκατάλειψη αυτών των ασκήσεων.

Ένας από αυτούς είναι πως αρκετοί πιστεύουν ότι ένας παίκτης είναι αδύνατον να μάθει βασικά πράγματα χωρίς τη χρησιμοποίηση αυτών των ασκήσεων. Η αλήθεια είναι ότι ο τρόπος που θα διδάξουμε κάτι για πρώτη φορά μπορεί να εξαλείψει οποιοδήποτε δισταγμό. Η εισαγωγή ενός αμυντικού στις ασκήσεις μπορεί να κάνει την άσκηση δυσκολότερη όμως πιστεύω ότι με την καλή διάθεση του προπονητή θα βρεθούν τρόποι για να γίνει πιο κατανοητή ώστε με αυτό τον τρόπο να μειωθεί ο χρόνος διδασκαλίας πάνω σε συγκεκριμένες ενότητες που κακά τα ψέματα μπορούν να κρατήσουν αρκετούς μήνες και τελικά να παραμείνουν ατελείς με ασκήσεις χωρίς την παρουσία άμυνας.

Η διδασκαλία μιας συγκεκριμένης άσκησης θα κάνει αυτόματα τον παίκτη να δει σύνθετες δεξιότητες και σχηματισμούς που ναι μεν ακόμα δεν θα είναι σε θέση να τους εκτελέσει αλλά το μυαλό τους αυτόματα θα αποκτήσει κίνητρο, θα θέσει στόχους  και τελικά θα τους κάνει να καταλάβουν καλύτερα το τι περιμένουμε από αυτούς. Αυτό διατηρεί και συντηρεί τον ανταγωνισμό μέσα σε αγωνιστικά πλαίσια.

Ένας ακόμα λόγος έχει να κάνει με την οπτική πλευρά μιας άσκησης. Η μη εμπλοκή αμυντικών σε αυτή την κάνει να δείχνει πιο ‘’καθαρή’’, οι παίκτες φαίνονται καλύτερα στις κινήσεις που πραγματοποιούν και ο βαθμός δυσκολίας τους είναι ελάχιστος. Στην πραγματικότητα ισχύει κάτι το οποίο είναι τρομακτικό στη σκέψη. Οι παίκτες δεν καλλιεργούν και δεν εμβαθύνουν στην άσκηση. Αυτό που κάνουν είναι να την απομνημονεύουν μαθαίνοντας ουσιαστικά το μοτίβο και την κίνηση. Όταν ο προπονητής όμως εισάγει αμυντικούς η απομνημόνευση χάνεται καθώς κάθε φορά η άσκηση θα είναι διαφορετική ανάλογα μες τις κινήσεις των αμυντικών.

Η κατάλληλη προσθήκη αμυντικών

Η προσθήκη ενός αμυντικού σε μια άσκηση είναι ο ρόλος ενός παίκτη. Δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ούτε προπονητές ούτε οποιοσδήποτε άλλος πλην των παικτών. Οι προπονητές κάνουν προπόνηση. Αν παίζεις άμυνες σε ασκήσεις δεν μπορείς να προπονήσεις με τον τρόπο που πρέπει. Είναι εξαιρετικά δύσκολο να το κάνεις. Η χρησιμοποίηση αποκλειστικά παικτών στις ασκήσεις μεγιστοποιεί το χρόνο συμμετοχής τους και τους δίνει τη δυνατότητα να μάθουν με λεπτομέρεια μέσω των συνεχώς επαναλήψεων. Όταν ο παίκτης δεν συμμετέχει γίνεται ανενεργός και ουσιαστικά χάνει την επαφή με την άσκηση και τη μάθηση.

Όταν επιχειρούμε να διδάξουμε κάτι για πρώτη φορά η βρισκόμαστε στα πρώτα στάδια καλό θα είναι ο αμυντικός να κάνει συγκεκριμένα πράγματα που θέλουμε ώστε να μπορέσουμε να αναπτύξουμε καλύτερα το επιθετικό πλάνο μας. Αυτό θα βοηθήσει το σύνολο των παικτών ώστε να βελτιώσουν τις δεξιότητες τους πάνω σε ένα συγκεκριμένο τομέα καθώς θα παίρνουν τις πρώτες τους αποφάσεις αρχικά πάνω σε συγκεκριμένες καταστάσεις. Όσο ο καιρός περνά και οι παίκτες αποκτούν κριτική ικανότητα τόσο αυξάνεται και η ελευθέρια κινήσεων του αμυντικού με αποκορύφωμα την πλήρη απομάκρυνση των περιορισμών του.

Η τελική απόφαση είναι του προπονητή

Το τι θα επιλέξει ο προπονητής μεταξύ των δυο αυτών διαφορετικών καταστάσεων είναι κάτι που θα λύσει από μόνος του. Νομίζω όμως ότι οι παίκτες αρέσκονται περισσότερο στις ασκήσεις με άμυνα παρά σε αυτές που είναι απούσα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου